
Gdyńska Mikroszkoła "Horyzonty"
powrót do artykułów
Projekt o czasie

Nowy rok kalendarzowy przyniósł nam inspiracje do pracy nad nowym projektem. Zajrzeliśmy do podstawy programowej i zaplanowaliśmy zadania, dzięki którym udało nam się zrealizować kilka zagadnień na egzaminy przy okazji jednego tematu - czasu.
Jak zwykle pracowaliśmy ze wszystkimi naszymi uczniami - od pięciolatków, po dziewięciolatków - i dobieraliśmy poziom trudności zadań pod możliwości dzieci.
Zobaczcie jak nam wyszło i co udało nam się zrealizować!
1. Wprowadzenie - rozmowa na temat nowego i starego roku.
Projekt zaczęliśmy zaraz po przerwie świątecznej i noworocznej i porozmawialiśmy z dziećmi na temat zmiany roku, zwyczajach sylwestrowych i o cykliczności w naszym życiu.
2. Układanie roku 2024 z koralików - zadanie matematyczne.
Dzieci dostały zadanie, aby pokazać rok 2024 za pomocą koralików. Następnie, dzieci odjęły swój wiek (rocznikowo) od 2024, żeby dowiedzieć się w którym roku się urodziły. Kolejnym zadaniem było odejmowanie wieku kadry. Pracowaliśmy ze złotym materiałem i bankiem, żeby pomóc dzieciom zrozumieć i doświadczyć działań na dużych liczbach.
3. Bajka o nowym roku i omówienie
Przeczytaliśmy dzieciom krótką bajkę i omówiliśmy jej treść:
"Bajka o Starym i Nowym Roku"_
O jednej porze, raz do roku
w zimowej nocy ciemnym mroku,
gdzieś, gdzie nie sięga ludzki wzrok,
schodzi się z rokiem rok.
Jeden jest wielki z siwą brodą,
drugi jest mały z buzia młodą,
czyli, by rzec innymi słowy:
jeden jest Stary, a drugi Nowy.
Gwiazdy jak owieczki lśnią na niebie,
a oni stają obok siebie,
coś sobie mówią , patrząc w oczy,
ale nikt nie wie o czym.
Potem w ciemności słychać kroki...
To się rozchodzą oba roki.
W całkiem przeciwne idą strony:
Stary znużony i zmęczony,
Nowy o jasnych, złotych lokach,
wesoło mknie w podskokach.
Po chwili cichnie odgłos kroków
w zimowej nocy ciemnym mroku,
gwiazda za gwiazdą w górze gaśnie
i znika czarnej nocy cień,
i robi się na świecie jaśniej,
i wstaje nowy, jasny dzień,
i budzisz się, przecierasz wzrok
i witasz Nowy Rok.
Ludwik Jerzy Kern
4. Rozmowa na temat celów noworocznych i praca z materiałami.
Każde dziecko otrzymało wydrukowane materiały z różnymi celami noworocznymi dotyczącymi relacji. Na kartkach nasi podopieczni mogli zaznaczyć te cele, które chcieliby osiągnąć np. "Częściej zapraszać inne dzieci do zabawy", a z tyłu kartki każdy miał miejsce, aby wymyślić swoje cele.
5. Rozmowa na temat celów edukacyjnych
Dzieci dostały tabelki, w których mogły wpisać czego chciałyby się nauczyć, jakie umiejętności chciałyby zdobyć i co chciałyby trenować.
6. Kalendarz "nietypowe święta"
Dzieci otrzymały kalendarz na styczeń z zaznaczonymi nietypowymi świętami w styczniu, np. "dzień bigosu". Kalendarz był dla nas inspiracją do rozmów i planowania aktywności, a przy okazji dzieci ćwiczyły czytanie :)
7. Wprowadzenie szkolnego kalendarza
Dzięki projektowi o czasie zaczęliśmy wprowadzać do naszej mikroszkoły nowy nawyk - uzupełnianie szkolnego kalendarza na którym zaznaczamy dzień tygodnia, dzień miesiąca, miesiąc, porę roku i pogodę. Poprzez codzienne utrwalanie pojęć związanych z czasem, dzieci bardzo szybko zapamiętają najważniejsze zagadnienia.
8. Baśń o dwunastu miesiącach - lektura.
Po przeczytaniu dzieciom baśni starszaki miały za zadanie odpowiedzieć pisemnie na pytania, które wylosowały. Młodsze dzieci odpowiadały ustnie.
Pytania jakie zadaliśmy dzieciom:
- Czy baśń się podobała? Dlaczego?
- Kto w niej występował? Kogo lubicie? Dlaczego?
- Co powiecie o dziewczynkach? Jakie były? Jak wyglądały?
- Dlaczego macocha wysyłała pasierbicę do lasu?
- Czy zimą w lesie rosną kwiaty i owoce?
- Czego naprawdę chciała macocha?
- Dlaczego wysłała także swoją córkę?
- Jak ubrane były dziewczynki?
- Dlaczego pasierbica nie zamarzła, a córka tak ?
Baśń o dwunastu miesiącach posłużyła nam jako wprowadzenie tematu miesięcy.
9. Układanie planu wydarzeń do lektury o dwunastu miesiącach.
Dzieci dostały wydrukowane i wycięte materiały, a ich zadaniem było ułożyć w kolejności i wkleić do zeszytu plan wydarzeń z lektury. Najstarsze dzieci pracowały samodzielnie, a młodsze dzieci robiły zadanie w grupie.
_Czerwiec pomaga sierocie w potrzebie._
_Udręczona dziewczyna zostaje u braci._
_Pasierbica dostaje węgielki, które zmieniają się w talary._
_Córka złej macochy zostaje ukarana przez braci._
_Macocha wysyła pasierbicę po fiołki._
_Zła macocha żąda poziomek._
_Zachłanna macocha kolejny raz żąda o sieroty talarów._
_Chciwa kobieta wysyła sierotkę po talary._
_Kwiecień pomaga biednej dziewczynie._
_Żądna bogactwa matka wysyła córkę po talary._
10. Układanie koła miesięcy - nauka miesięcy po kolei
Skorzystaliśmy z kolejnej pomocy do utrwalania miesięcy. Stawiamy na różnorodność materiałów i sposobów na powtarzanie informacji, dzięki czemu dzieci się nie nudzą i utrwalają zdobytą wiedzę.
11. Opowieść o kalendarzach i pochodzeniu nazw miesięcy.
Pokazaliśmy dzieciom krótki filmik na youtubie przedstawiający historię kalendarza KLIK. Przygotowaliśmy również materiały do samodzielnego czytania na temat pochodzenia nazw miesięcy.
12. Zagadki na temat miesięcy.
Dzieci czytały zagadki na temat miesięcy i miały zgadnąć o jakim miesiącu mowa i dopasować jego nazwę.
13. Tworzenie mini książeczki z miesiącami, która stała się później scenariuszem do filmu
Dzieci stworzyły książkę, w której każda kartka reprezentowała jeden miesiąc i można było tam wpisywać różne rzeczy, których się uczyliśmy i o których rozmawialiśmy (np. urodziny, święta, przysłowia).
Młodsze dzieci miały stworzyć książkę o czterech porach roku, ale ostatecznie nie udało nam się tego skończyć.
14. Kalendarz liniowy
Stworzyliśmy kalendarz liniowy, który reprezentował cały rok. Zaznaczyliśmy w nim urodziny wszystkich naszych podopiecznych i najważniejsze daty - święta, pierwsze dni pór roku itp. Dzięki takiej formie pracy, dzieci zobaczyły, że 365 dni to naprawdę sporo!
15. Przysłowia miesiące - ćwiczenia z rymami
Przygotowaliśmy dla dzieci materiały z różnymi przysłowiami o miesiącach. Nasi uczniowie nauczyli się znajdować rymy i wpisali różne przysłowia do swoich książek o miesiącach.
16. Rozmowa o porach roku
Z najmłodszymi dziećmi rozmawialiśmy o porach roku i jakie są ich cechy charakterystyczne. Pracowaliśmy z przygotowanymi wcześniej materiałami, dzięki czemu dzieci mogły zobaczyć jak wygląda rok i co się zmienia.
17. Pokazanie dzieciom ruchu obrotowego ziemi
Dzięki pomocy naukowej, wytłumaczyliśmy dzieciom skąd biorą się pory roku, dlaczego długość dnia różni się w ciągu roku i dlaczego mamy dzień i noc. Dzieci mogły wszystko dokładnie zobaczyć i stworzyć w swojej głowie model jak działa świat.
18. Cyfry rzymskie
Wprowadzenie cyfr rzymskich zaczęliśmy od przeczytania książki Anny Cerasoli o Bubal, która w ciekawy sposób przedstawia to skąd mógł wziąć się zapis cyfr rzymskich. Po lekturze zrobiliśmy kilka ćwiczeń, przy których dodatkowo utrwalaliśmy miesiące i ich kolejność.
- Zapisywanie daty
Ćwiczyliśmy zapisywanie daty na trzy sposoby wykorzystując wiedzę na temat cyfr rzymskich i zapisu nazw miesięcy.
20. Historia zegarów
Przeczytaliśmy dzieciom historię zegarów z książki: "Czas, czyli wszystko płynie" Moniki Utnik i Agnieszki Sozańskiej. To ostatni większy temat, który poruszyliśmy w naszym projekcie.
21. Obliczenia zegarowe
Ćwiczyliśmy, ćwiczyliśmy i wyćwiczyliśmy! Nasze dzieci nauczyły się odczytywać godziny i minuty, odliczać czas i rozwiązywać zadania związane z obliczeniami zegarowymi.
22. Film o miesiącach
Czyli wisienka na torcie naszego projektu! Uznaliśmy, że warto będzie zakończyć prawie trzytygodniowy projekt z przytupem i pokazać dzieciom, że to czego się uczyły naprawdę ma sens i mogą to wykorzystywać w życiu, dlatego zdecydowaliśmy się nagrać film! Podzieliliśmy dzieci na 3 grupy i każda z nich miała za zadanie przygotować krótkie scenki na temat czterech miesięcy. Książki o miesiącach, które dzieci tworzyły przez cały czas trwania projektu, posłużyły jako scenariusze do filmu. Dzięki temu dzieci miały motywację do pisania i uzupełnienia informacji o wszystkich miesiącach.
Nasz projekt o czasie był nie tylko bogaty w wiedzę i rozwój, ale również stanowił wyjątkową okazję do wspólnej pracy i twórczej eksploracji dla wszystkich naszych uczniów. Zajęcia odbywały się w przyjaznej atmosferze, dostosowanej do wieku i możliwości każdego dziecka. Przez prawie trzy tygodnie wspólnie odkrywaliśmy tajniki czasu, zgłębialiśmy znaczenie miesięcy i porach roku oraz doskonaliliśmy umiejętności matematyczne i społeczne. Dzięki zaangażowaniu naszych uczniów i wsparciu całego zespołu udało nam się osiągnąć wiele, a zakończenie projektu filmem stanowiło doskonałą wisienkę na torcie, podkreślającą wartość zdobytej wiedzy i umiejętności w praktyce życiowej. Już nie możemy się doczekać kolejnych przygód edukacyjnych, które przyniesie nowy rok! :)