forest

Gdyńska Mikroszkoła "Horyzonty"

powrót do artykułów

Projekt o czasie

Gosia Całus
Gosia Całus

Nowy rok kalendarzowy przyniósł nam inspiracje do pracy nad nowym projektem. Zajrzeliśmy do podstawy programowej i zaplanowaliśmy zadania, dzięki którym udało nam się zrealizować kilka zagadnień na egzaminy przy okazji jednego tematu - czasu.

Jak zwykle pracowaliśmy ze wszystkimi naszymi uczniami - od pięciolatków, po dziewięciolatków - i dobieraliśmy poziom trudności zadań pod możliwości dzieci.

Zobaczcie jak nam wyszło i co udało nam się zrealizować!

1. Wprowadzenie - rozmowa na temat nowego i starego roku.

Projekt zaczęliśmy zaraz po przerwie świątecznej i noworocznej i porozmawialiśmy z dziećmi na temat zmiany roku, zwyczajach sylwestrowych i o cykliczności w naszym życiu.

2. Układanie roku 2024 z koralików - zadanie matematyczne.

IMG_4434

Dzieci dostały zadanie, aby pokazać rok 2024 za pomocą koralików. Następnie, dzieci odjęły swój wiek (rocznikowo) od 2024, żeby dowiedzieć się w którym roku się urodziły. Kolejnym zadaniem było odejmowanie wieku kadry. Pracowaliśmy ze złotym materiałem i bankiem, żeby pomóc dzieciom zrozumieć i doświadczyć działań na dużych liczbach.

3. Bajka o nowym roku i omówienie

Przeczytaliśmy dzieciom krótką bajkę i omówiliśmy jej treść:

"Bajka o Starym i Nowym Roku"_
O jednej porze, raz do roku
w zimowej nocy ciemnym mroku,
gdzieś, gdzie nie sięga ludzki wzrok,
schodzi się z rokiem rok.
Jeden jest wielki z siwą brodą,
drugi jest mały z buzia młodą,
czyli, by rzec innymi słowy:
jeden jest Stary, a drugi Nowy.
Gwiazdy jak owieczki lśnią na niebie,
a oni stają obok siebie,
coś sobie mówią , patrząc w oczy,
ale nikt nie wie o czym.
Potem w ciemności słychać kroki...
To się rozchodzą oba roki.
W całkiem przeciwne idą strony:
Stary znużony i zmęczony,
Nowy o jasnych, złotych lokach,
wesoło mknie w podskokach.
Po chwili cichnie odgłos kroków
w zimowej nocy ciemnym mroku,
gwiazda za gwiazdą w górze gaśnie
i znika czarnej nocy cień,
i robi się na świecie jaśniej,
i wstaje nowy, jasny dzień,
i budzisz się, przecierasz wzrok
i witasz Nowy Rok.
Ludwik Jerzy Kern

4. Rozmowa na temat celów noworocznych i praca z materiałami.

IMG_4443

Każde dziecko otrzymało wydrukowane materiały z różnymi celami noworocznymi dotyczącymi relacji. Na kartkach nasi podopieczni mogli zaznaczyć te cele, które chcieliby osiągnąć np. "Częściej zapraszać inne dzieci do zabawy", a z tyłu kartki każdy miał miejsce, aby wymyślić swoje cele.

5. Rozmowa na temat celów edukacyjnych

IMG_4442

Dzieci dostały tabelki, w których mogły wpisać czego chciałyby się nauczyć, jakie umiejętności chciałyby zdobyć i co chciałyby trenować.

6. Kalendarz "nietypowe święta"

IMG_4444

Dzieci otrzymały kalendarz na styczeń z zaznaczonymi nietypowymi świętami w styczniu, np. "dzień bigosu". Kalendarz był dla nas inspiracją do rozmów i planowania aktywności, a przy okazji dzieci ćwiczyły czytanie :)

7. Wprowadzenie szkolnego kalendarza

IMG_4509

Dzięki projektowi o czasie zaczęliśmy wprowadzać do naszej mikroszkoły nowy nawyk - uzupełnianie szkolnego kalendarza na którym zaznaczamy dzień tygodnia, dzień miesiąca, miesiąc, porę roku i pogodę. Poprzez codzienne utrwalanie pojęć związanych z czasem, dzieci bardzo szybko zapamiętają najważniejsze zagadnienia.

8. Baśń o dwunastu miesiącach - lektura.

IMG_4486

Po przeczytaniu dzieciom baśni starszaki miały za zadanie odpowiedzieć pisemnie na pytania, które wylosowały. Młodsze dzieci odpowiadały ustnie.

Pytania jakie zadaliśmy dzieciom: - Czy baśń się podobała? Dlaczego?
- Kto w niej występował? Kogo lubicie? Dlaczego? - Co powiecie o dziewczynkach? Jakie były? Jak wyglądały? - Dlaczego macocha wysyłała pasierbicę do lasu? - Czy zimą w lesie rosną kwiaty i owoce? - Czego naprawdę chciała macocha? - Dlaczego wysłała także swoją córkę? - Jak ubrane były dziewczynki? - Dlaczego pasierbica nie zamarzła, a córka tak ?

Baśń o dwunastu miesiącach posłużyła nam jako wprowadzenie tematu miesięcy.

9. Układanie planu wydarzeń do lektury o dwunastu miesiącach.

IMG_4510

Dzieci dostały wydrukowane i wycięte materiały, a ich zadaniem było ułożyć w kolejności i wkleić do zeszytu plan wydarzeń z lektury. Najstarsze dzieci pracowały samodzielnie, a młodsze dzieci robiły zadanie w grupie.

_Czerwiec pomaga sierocie w potrzebie._  
_Udręczona dziewczyna zostaje u braci._  
_Pasierbica dostaje węgielki, które zmieniają się w talary._   
_Córka złej macochy zostaje ukarana przez braci._   
_Macocha wysyła pasierbicę po fiołki._  
_Zła macocha żąda poziomek._   
_Zachłanna macocha kolejny raz żąda o sieroty talarów._   
_Chciwa kobieta wysyła sierotkę po talary._  
_Kwiecień pomaga biednej dziewczynie._   
_Żądna bogactwa matka wysyła córkę po talary._

10. Układanie koła miesięcy - nauka miesięcy po kolei

Skorzystaliśmy z kolejnej pomocy do utrwalania miesięcy. Stawiamy na różnorodność materiałów i sposobów na powtarzanie informacji, dzięki czemu dzieci się nie nudzą i utrwalają zdobytą wiedzę.

11. Opowieść o kalendarzach i pochodzeniu nazw miesięcy.

Pokazaliśmy dzieciom krótki filmik na youtubie przedstawiający historię kalendarza KLIK. Przygotowaliśmy również materiały do samodzielnego czytania na temat pochodzenia nazw miesięcy.

12. Zagadki na temat miesięcy.

IMG_4488

Dzieci czytały zagadki na temat miesięcy i miały zgadnąć o jakim miesiącu mowa i dopasować jego nazwę.

IMG_4490

IMG_4489

13. Tworzenie mini książeczki z miesiącami, która stała się później scenariuszem do filmu

IMG_4557

Dzieci stworzyły książkę, w której każda kartka reprezentowała jeden miesiąc i można było tam wpisywać różne rzeczy, których się uczyliśmy i o których rozmawialiśmy (np. urodziny, święta, przysłowia).

Młodsze dzieci miały stworzyć książkę o czterech porach roku, ale ostatecznie nie udało nam się tego skończyć.

IMG_4499

14. Kalendarz liniowy

IMG_4650

Stworzyliśmy kalendarz liniowy, który reprezentował cały rok. Zaznaczyliśmy w nim urodziny wszystkich naszych podopiecznych i najważniejsze daty - święta, pierwsze dni pór roku itp. Dzięki takiej formie pracy, dzieci zobaczyły, że 365 dni to naprawdę sporo!

15. Przysłowia miesiące - ćwiczenia z rymami

IMG_4555

Przygotowaliśmy dla dzieci materiały z różnymi przysłowiami o miesiącach. Nasi uczniowie nauczyli się znajdować rymy i wpisali różne przysłowia do swoich książek o miesiącach.

16. Rozmowa o porach roku

IMG_4497

Z najmłodszymi dziećmi rozmawialiśmy o porach roku i jakie są ich cechy charakterystyczne. Pracowaliśmy z przygotowanymi wcześniej materiałami, dzięki czemu dzieci mogły zobaczyć jak wygląda rok i co się zmienia.

17. Pokazanie dzieciom ruchu obrotowego ziemi

IMG_4517

Dzięki pomocy naukowej, wytłumaczyliśmy dzieciom skąd biorą się pory roku, dlaczego długość dnia różni się w ciągu roku i dlaczego mamy dzień i noc. Dzieci mogły wszystko dokładnie zobaczyć i stworzyć w swojej głowie model jak działa świat.

IMG_4514

18. Cyfry rzymskie

IMG_4640

Wprowadzenie cyfr rzymskich zaczęliśmy od przeczytania książki Anny Cerasoli o Bubal, która w ciekawy sposób przedstawia to skąd mógł wziąć się zapis cyfr rzymskich. Po lekturze zrobiliśmy kilka ćwiczeń, przy których dodatkowo utrwalaliśmy miesiące i ich kolejność.

IMG_4645

  1. Zapisywanie daty

IMG_4646

Ćwiczyliśmy zapisywanie daty na trzy sposoby wykorzystując wiedzę na temat cyfr rzymskich i zapisu nazw miesięcy.

20. Historia zegarów

Bez tytułu

Przeczytaliśmy dzieciom historię zegarów z książki: "Czas, czyli wszystko płynie" Moniki Utnik i Agnieszki Sozańskiej. To ostatni większy temat, który poruszyliśmy w naszym projekcie.

21. Obliczenia zegarowe

794a73d6-4bb0-413d-afcd-925351c4e65a

Ćwiczyliśmy, ćwiczyliśmy i wyćwiczyliśmy! Nasze dzieci nauczyły się odczytywać godziny i minuty, odliczać czas i rozwiązywać zadania związane z obliczeniami zegarowymi.

25005001-0be7-46ed-8851-f7af23e40990

22. Film o miesiącach

IMG_4665

Czyli wisienka na torcie naszego projektu! Uznaliśmy, że warto będzie zakończyć prawie trzytygodniowy projekt z przytupem i pokazać dzieciom, że to czego się uczyły naprawdę ma sens i mogą to wykorzystywać w życiu, dlatego zdecydowaliśmy się nagrać film! Podzieliliśmy dzieci na 3 grupy i każda z nich miała za zadanie przygotować krótkie scenki na temat czterech miesięcy. Książki o miesiącach, które dzieci tworzyły przez cały czas trwania projektu, posłużyły jako scenariusze do filmu. Dzięki temu dzieci miały motywację do pisania i uzupełnienia informacji o wszystkich miesiącach.

IMG_4666

IMG_4668

Nasz projekt o czasie był nie tylko bogaty w wiedzę i rozwój, ale również stanowił wyjątkową okazję do wspólnej pracy i twórczej eksploracji dla wszystkich naszych uczniów. Zajęcia odbywały się w przyjaznej atmosferze, dostosowanej do wieku i możliwości każdego dziecka. Przez prawie trzy tygodnie wspólnie odkrywaliśmy tajniki czasu, zgłębialiśmy znaczenie miesięcy i porach roku oraz doskonaliliśmy umiejętności matematyczne i społeczne. Dzięki zaangażowaniu naszych uczniów i wsparciu całego zespołu udało nam się osiągnąć wiele, a zakończenie projektu filmem stanowiło doskonałą wisienkę na torcie, podkreślającą wartość zdobytej wiedzy i umiejętności w praktyce życiowej. Już nie możemy się doczekać kolejnych przygód edukacyjnych, które przyniesie nowy rok! :)